Ett verkligen unikt projekt!

Jag älskar att skapa tokroliga projekt knutna till triathlonvärlden. Det kan handla om coachandet på Playitas och det kan handla om mina egna träningsläger. Det kan också handla om egna träningsupplägg och det kan handla om att hjälpa andra att nå sina mål genom bollplankande. Just nu håller jag på att sjösätta ett det fräckaste och outstanding mest unika projekt som mig veterligen drivits igenom i triathlonsverige. 

Volvo Cars dvs de som tillverkar personbilar byggde runt 2006 om sin klimatvindtunnel till en vindtunnel avsedd för att göra aerodynamiska prover i samband med utvecklingen av nya bilar. Vindtunneln är konstruerad som en oval och där hjärtat är en fläkt på 8,15 meter driven av en ABB motor rätt bra många KW. När den går för fullt drar den lika mycket effekt som hela Alingsås. Hjärnan är en mycket avancerad våg på vilken bilen monteras och som på något smart sätt är upphängd i hydrauliska lager med en uppsjö av givare och styrsystem. Vågen flyter alltså i praktiken på en oljefilm och är därmed helt horisontell. Sen går den att vrida 30 grader mot vindens strömningsriktning. Vågen mäter bilens rörelser i både x, y och z-led liksom eventuell roll-effekt. Fläkten flyttar 12 ton luft och klarar av att simulera farter upp till 250 km/h. Det är helt enkelt en jädrans häftig maskin! 

NU HAR JAG FIXAT SÅ JAG OCH NÅGRA ANDRA TOPP AGE-GROUPERS SKALL FÅ KÖRA VÅRA TRIATHONCYKLAR I VINDTUNNELN! 

Det är så himla ball!! Vi kommer kunna få svar på hur olika hjälmar påverkar luftmotståndet. Hur påverkar valet av hjul vår hastighet? Vilka hjul är optimala i olika vinklar mot vinden och är det verkligen så att dubbla flaskor bakom sadeln är rena disastern för aerodynamiken? Vi kommer kunna simulera hastigheter upp till 250 km/h men jag tror att vi skall hålla oss till ca 40... Dock är det så att ju högre fart desto bättre mätvärden.

Volvo ställer upp helhjärtat med personal och fantastiske Anders klurar redan på hur han skall bygga om min trainer så att han kan sätta upp den stabilt på vågen. 22 mars går övningen av stapeln och jag kommer ha fotograf med under dagen. Volvo kommer såklart att göra ett eget reportage om vår dag i tunneln. Frågan är vilka facktidningar som vill publicera ett reportage? Outdoor Träning? Runners Word Triathlon? Cycling Plus? Bicycling?

Jag kommer löpande rapportera om projektet här på bloggen och jag är övertygad om att övriga deltagare kommer hjälpa till att sprida ord kring mitt unika projekt. Vi kommer givetvis se till att Volvo Cars får maximal publicitet utifrån de ganska stränga regler och sekretesser som gäller kring foton och annat från deras facliteter.

För övrigt är jag fortfarande mer än någonsin mitt i min triathlonsatsning och mina ambitioner har som väl är ingen koppling till frekvensen av nya inlägg här. Känner att jag behöver klargöra det av någon anledning... :-)

Allt gott och på snart återhörande!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...