Om att kunna själv

Jag gillar att klara mig själv och jag gillar att göra själv. Min pappa återkommer ofta till hur tydlig jag var tidigt i min bardom med att använda begreppet "kan fälv" (kan själv). Det förhållningssättet har jag med mig även idag på gott och ont. Det goda är att jag litar på min förmåga, är orädd och lär mig genom att göra, prova och göra om. Det onda är att att jag har svårt att jag har svårt att be om hjälp, delegera, svårt att lite fullt ut på andras insatser och säga nej. Kanske har jag missat ett och annat men jag har också vunnit en massa. För mig innebär att kunna själv en förmåga att navigera i livet och att kunna vara flexibel och förändringsbenägen.

I denna andan infinner sig också ett visst kontrollbehov. Jag har till exempel svårt att köpa in viss typ av hantverkarhjälp då jag har bevis för att jag ofta kan lika bra själv. Andra typer av hantverkarhjälp köper jag gärna in - och särskilt de där ett misslyckande kan få kostsamma eller rentav livshotande följder.

Hur har du det? är det viktigt för dig att själv kunna hantera situationer genom eget görande eller tar du hjälp. Om det senare - vad händer om inte hjälp finns att få? Blir du handfallen då? Hur hanterar du det?

I sportsammanhang tar sig mitt behov av att kunna själv uttryck i att jag bland annat vill kunna hantera min cykel och tekniken runt den själv. Jag har ännu aldrig stoppats av tekniska haverier på vare sig tävling eller träning och det är en enorm trygghet.
Även här tar jag dock hjälp med "udda"-insatser. Ett exempel på det är när mitt vevlager på Trek'en havererade efter Göteborgs triathlon. Trek'en är top-of-th-line och då prutar ju tillverkarna på marginalerna för att nå andra fördelar. På Trek'en innebär det bland annat att vevlagrena är tveksamt tätade. Att pressa ut och in ett vevlager ur en top-of-the-line carbonram är ett arbete jag varje gång kommer välja att lämna bort till noga utvald kompetens.

Jag möter så många cyklister och triathleter som uttrycker sitt eget tillkortakommande inom just cykelns teknik. På Playitas blev jag verkligt förundrad över hur få av våra lägerdeltagare som visste hur de byter en slang. Ännu färre visste hur de justerar växlar som hoppar på kassetten. Många uttryckte verklig oro inför att skruva ner och upp cykeln inför flygresan.

Att regelbundet ge sin cykel kärlek är centralt för att undvika haverier på träning och tävling och det ger en trygghet inför varje användande att veta att cykeln är i god form. Visst finns det en massa duktiga verkstäder som servar cyklar. Pengarna en service kostar är det dock bättre att köpa kul prylar för och istället hitta glädje i att serva själv. Verkstaden finns ju ändå inte på plats när punkan på tävlingsbanan är ett faktum eller när främre växelföraren fått sig en törn så kedjan hoppar av stora klingan varje gång du växlar upp.

Jag och Benny Svendsen på Veloposition har bestämt oss för att ge triathleter och cyklister i vårt nätverk en fantastisk möjlighet att lära sig grunderna i att ge en racercykel kärlek. Vi tar deltagarna igenom allt från verktygslådans mest nödvändiga innehåll via allmänt underhåll av kritiska delar till bland annat kedjebyte och broms- och växeljustering. Vi lär helt enkelt våra deltagare att själva hantera det viktigaste i ämnet cykelkunskap.

Precis som i allt annat är rätt utrustning A och O även när man mekar cykel. Jag har själv alltför ofta försökt meka med cykeln lutad mot en vägg och jag blir lika tokig varje gång. Vi vill att du som deltagare har med egna verktyg och eget mekställ. Vi vet att en investering i rätt utrustning ger förutsättningar för ett bättre mekande. Utrustning innebär en initial investering och skrämmer säker iväg några som tycker det blir för mycket pengar att lägga både på kurs och utrustning. Den risken får vi ta - vår leverans blir nämligen så mycket bättre om du har rätt förutsättningar. Du kommer ha stor glädje av ditt mekställ och dina verktyg under lång tid framöver.

Oavsett om du väljer vår mekkurs eller tillskansar dig kunskaperna på annat sätt tycker jag att du skall sätta topprio på det inför nästa säsong. Du kommer känna dig så mycket lugnare och tryggare om du vet att du kan fixa ett haveri på träning och framförallt på tävling. Att vara oberoende i fråga om att kunna hantera ditt material är en av hörnpelarna till framgång.


 I ett tillräckligt bra mekställ spänner du fast cykeln utan risk för att dra sönder carbonramen. Där har Pedros ett riktigt bra alternativ. Du kan rotera och vrida cykeln för bekväm arbetsposition och det står stabilt oavsett hur du svängt runt cykeln. När det gäller verktyg behöver du insexnycklar, gärna i form av sk. T-nycklar. Du behöver en fast nyckel för pedalerna. Du kommer också uppskatta en kedjepiska och en hylsa för att lossa din kassett.
Du behöver dessutom en bra kedjetvätt för att slippa slabba ner dig själv, resten av cykeln och parkettgolvet i vardagsrummet. Det finns mycket lämpliga startkit med ett urval av verktyg som du kommer klara dig länge på. Pedro's, PRO eller Part Tool har alla verktygslådor som tar dig hela vägen på vår kurs.

Du kan inom kort köpa produkterna på ISM's hemsida där du också också anmäler dig till mekkursen. Då klickar du här.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...