Vindtunneltest VCC - första reflektion, 2014-03-22

Foto: Christer Hedberg
Sitter i soffan trött och nöjd efter en lång dag i Anders, Rogers, Calles och Lindas händer på Volvo Cars vindtunnel. För snart två år sedan började jag fila på en idé om att få göra som de stora grabbarna gör - jag ville testa min tempohoj i en vindtunnel. I de internationella triathlontidningarna läser jag med jämna mellanrum om hur proffsen optimerar sin performance genom att prova sin utrustning i vindtunnel. Klart att jag, en Age-grouper skall få ta reda på om alla min dyra utrustning är köpt förgäves - kanske räcker det med att skruva av flaskstället på sadeln och så sitter IM-cyklingen som en käftsmäll på 4:30.

Redan i min första kontakt med Volvo Cars möttes jag av en öppenhet och ett intresse för mina tankar och mitt projekt. Det tog inte lång tid förrän vi hade bokat en preliminär helg och vi diskuterade i detalj hur fasen vi skulle kunna sätta upp våra cyklar på den hyperkänsliga utrustningen som 2007 uppgraderades för en sådär 250 MSEK. Datum bokat, triathlonkompisar inbjudna och scenen satt. Jag, Calle Brümmer, Christoffer Rappe, Ann Josefson, Pontus Lindberg, Joakim Boltéus och olle Andersson laddade frö att cykla. Fantastiske Christer Hedberg ville vara med och fota, Christine Wageborn ville skriva för Runners World Triathlon och även GP visade sig en sväng för att skaffa material. Bara att rocka!
Bästa vindtunnelteknikerna på VCC, Anders och Roger
Efter att ha inspekterat Anders fantastiska rigg fick vi oss en rundvandring i vindtunneln och Anders förklarade allt om 8,5 m fläkt, 5 MW i starteffekt, de 12 ton luft som fläkten flyttar  i tunneln och om en del galna tilltag i samband med biltester.

 Jag fick ta lead genom att vara försökskanin och den som Anders kalibrerade utrustningen på. det tog lite tid eftersom teknikerna inte var nöjda med mätvärdena som givarna levererade. Till slut landade vi i att vi körde i ca 14 graders vinkel mot en vind i 106 km/h. Någonstans behöver vi ha respekt för att cykelekipage skiljer sig från de bilar som anläggningen är dimensionerad för att mäta på. I en motvind på hundra knyck trycks goa runda kinder bak mot öronen, överläppen viks över svålen, tighta cykeltröjor fladdrar glatt och ögonen rinner som en trägårdsslang på fullt blås.
Mitt tesprotokoll började med en Trek SpeedConcept 9.9 fullt kit'ad för en IM-start. Flaskorna var tomma då vågen ändå kalibrerar bort vikten på ekipaget. Vi vill bara mäta bromskraften och då är ekipagets vikt oväsentligt. Jag provkörde både Giro Attack Shield och den gamla klassiska tempohjälmen från Giro. Med uppsättningen provade jag också min ordinarie tempoposition och jag provade vad som händer när jag sätter mig upp med händerna på hornen.
Sen plockade jag bort flaskställ och gelmontage och tillslut körde jag hojen helt strippad.

Därefter följde en massa spännande mätningar med olika cyklar, utrustning och konfiguatrationer. Det var disc'ar, flaskor, hållare, glasögon, skoskydd, visir och till och med lite nipples i vindtunneln i flera timmar. Det genererades såklart en massa data som tar lite tid att analysera. Linda som är aerodynamiker på Volvo Cars kommer hjälpa oss att titta på hur mycket tid minskad bromskraft kan innebära. Vi konstaterar dock enkelt att frontalytan är en kritisk faktor. Liten yta innebär låg bromskraft och stor yta innebär hög bromskraft. Ingen revolutionerande nyhet men det var häftigt att se hur mycket t. ex huvudpositionen gör för att minska bromskraften. Vi tycker oss också kunna se att med de förutsättningarna vi hade gav ett dischjul för 22 000 SEK sänkt bromskraft allt annat lika. Likaså ser vi att val av hjäm påverkar mer än någon av oss trodde. Klart är att vi idag fått med oss förståelse för vilka parametrar som tydligt påverkar bromskraften på ekipaget och vi kan också kosta på oss att avliva en del myter och konstatera att det finns klart onödiga investeringar. Jag kan meddela att inte i något testcase kunde vi se en minskad bromseffekt av ett flaskmontage bakom sadeln.

Jag kommer såklart återkomma med en mer ingående analys av dagens resultat. Tills dess - get low, get lean, get clean, get smooth and go aero!



Kommentarer

  1. Intressanta tester, ser fram emot vidare läsning!

    /Carl-Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yepp - det var en oförglömlig dag. EN riktig nördlördag! Återkommer med slutsatser!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...