Ribba

Igår blev jag coachad genom TV'n... Igår fick jag vägen visad för mig... Igår tändes ljuset som skall visa mig vägen... Igår proklamerade Alexander Bard högt och tydligt att "nu höjer vi ribban"... Igår undrade jag vad det betydde - egentligen... och fick bilder framför ögonen som jag snabbt viftade bort...

Vad betyder det då att höja ribban? Vi triathleter är grymma på att kvantifiera oss i allt vi gör. Minuter/km, transitiontid, kilometertid, 10x100@1:35, 10x70/30, 3800 meter, 350 Watt, 180 km, 42195 m, 37 minuter, 54 minuter, 9h 29min 24 sek, 280 Watt...När tränar du utan att göra det i kvantifierbar form - och finns det ett värde i att INTE göra det?? Är det vår enda källa till förbättring? - att kvantifiera tillvaron. Innebär en höjd ribba alltid att göra saker mätbart snabbare, högre, längre? Att höja ribban kanske kan vara att göra något annorlunda - i både det stora och det lilla. Att våga något nytt, att pröva det oprövade, att ta steget över tröskeln du aldrig varit över tidigare - oavsett hur hög eller låg den är, att lämna komfortzonen...att skapa förändring helt enkelt. Minns att det som inte under utveckling är under avveckling..

För mig är ett sätt att höja ribban att faktiskt planera mer långsiktigt än någonsin vilket innebär att 2012 är ingenting utan 2013 och tvärtom. Normalt sett lever jag med relativt korta perspektiv i tillvaron - som rekryteringsrådgivare är jag 3 månader från konkurs - alltid - för det är ungefär så lång vår orderstock är... Nu skall jag planera min triathlonsatsning i två år... Snacka om att höja ribban!

Träningsmässigt sker en del förändringar i förhållande till 2011. Styrketräningen får återigen en större del i träning. Ett flertal studier på vältränade idrottsmän visar att tyngre styrketräning, både långsam maxstyrketräning och explosiv styrketräning kan ge positiva resultat på prestationen. Cykelpassen i vinter sker på spinningcykeln och på trainern där passen är max är 2 timmar och där intensiteten kommer ligga högt - tröskelpuls och över skall bygga uthållighet och syreupptagning. Löppassen i vinter varierar från snabbdistans på ca 45 minuter till långpass på 1:30 - 1:45 där 75% skall vara lite i lite tuffare tempo. Intervallpassen på tisdagar och torsdagar fortätter som vanligt. I Q1 ökar distansen på långpassen men då med den förbättrade farttåligheten och allmänstyrkan som bas. Simträningen sker med nya leksaker som fenor och jättepaddlar.

I veckan hade ett mycket inspirerande möte med Markus Stålbom. Vi gjorde en uppföljning på förra årets coachingsession och jag fick efterlängtad bekräftelse på att jag fattat och tagit till mig grejjen. Tydligt förbättrad benpendling, bra fotisättning och vältimad stegfrekvens - visst finns min förbättrade löpförmåga till stor del här. Lite mindre muskelkraft i löpningen (därmed inte sagt mindre styrka...) och lite mer rörlighet i höftpartiet... Du når Markus via www.bgmsanalys.se och sannolikheten att du träffar honom på vårens West Coast Training Camp i maj är stor... Mer info kommer snart så håll helgerna i början av maj öppna!

Jag har förmånen att få bidra till andra triathleters idrottsglädje på Las Playitas under tiden 10-17 januari och 10-17 april. Då blir vi ett starkt ledargäng som får triathleter på olika nivåer att höja ribban... I januari finns det fortfarande platser kvar så om du kommer loss och vill inleda vårsäsongen med massor av inspiration så börja med att kika på Las Playitas hemsida.


Hur höjer du ribban? Hur ser du till att vara under ständig utveckling för att undgå avveckling?

Bra frågor att fundera på under off season...

Citius, altius, fortius!



Kommentarer

  1. Och vad blir då målen för 2012 och speciellt 2013?

    SvaraRadera
  2. ...ber om att få återkomma! Men jag vågar lova att de förutom att vara min inspiration också skall bidra till er läsares inspiration!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...